Giver dine firmajulegaver bagslag?

Her i starten af december har de fleste virksomheder fuld gang i årets gaveræs.

Her i starten af december har de fleste virksomheder fuld gang i årets gaveræs. Måske kan dine medarbejdere bestille julegaver i en online shop, måske får de den klassiske købmandskurv eller måske har du været ekstra kreativ og fundet et spændende gavekort til en skør oplevelse.

Uanset hvor mange kræfter der er lagt i årets firmajulegaver, så risikerer du desværre, at din gave giver bagslag, hvis du ikke har fundamentet i orden.

Nu skal du høre hvorfor.

Alle, der har prøvet at gå på juleferie (eller en hvilken som helst anden ferie), ved hvor meget det fylder, hvis der er problemer på arbejdspladsen. En ferie kan være nok så tiltrængt og længe ventet, men hvis der er uro på arbejdet, så er det svært at lægge fra sig, selv når julen står for døren.

Et dårligt arbejdsmiljø er stressende og tager ofte glæden fra en ellers dejlig ferie, hvor der endelig er plads til ro, fordybelse og hygge med familien. Føler dine medarbejdere sig ikke set, hørt og respekteret af nærmeste leder, så kan det gøre rigtig ondt. Det gælder både, hvis chefen farer henover sine ansatte uden fokus på den enkelte, men også hvis chefen enten overser eller ignorerer dårlig opførsel fra andre medarbejdere.

Fine gaver hjælper ikke på dårligt arbejdsmiljø

Et dårligt arbejdsmiljø bliver ikke bedre, bare fordi medarbejderne får en julegave. Manglende tillid mellem leder og medarbejdere fylder mere end du tror, og det kræver helt andre virkemidler end materielle goder at komme tilbage på rette spor.

Gør du ingenting (eller nøjes med de traditionelle julegaver), så risikerer du både øget sygefravær og nedsat effektivitet blandt dine medarbejdere.

I en hverdag hvor vi måler, vejer og registrerer som aldrig før, kan der nemt opstå tillidsbrud mellem dig og dine medarbejdere. Jeg synes, tiden er kommet til at have mere fokus på tillid på de danske arbejdspladser og sætte humøret, arbejdsglæden og gå-på-modet i højsædet.
Have tiltroen til at dine medarbejdere gør deres bedste, er værd at inddrage i de daglige overvejelser og fuldt i stand til at komme med kompetente forslag på løsninger af dette og hint.

Jeg er ikke i tvivl om, at der findes masser af gode arbejdspladser i Danmark, hvor tilliden findes, og hvor den menneskelige værdiskabelse er højt prioriteret.

Men der findes også arbejdspladser, hvor det stopper ved de gode intentioner. Hvor ledelsen ønsker at skabe et godt og tillidsfuldt arbejdsmiljø, men hvor det aldrig lykkes enten på grund af travlhed, omstruktureringer eller manglende kompetencer.

Jeg bidrager til at højne tilliden på de danske arbejdspladser, bl.a. mellem leder og medarbejdere, og medarbejdere imellem. Jeg arbejder med konflikthåndtering i grupper og med coachende mediation for enkeltpersoner. Derudover arbejder jeg med proceskonsultation i længere forløb, hvor vi løser udfordringerne undervejs for at undgå større uoverensstemmelser.

Det er alt sammen ting, der gør dine medarbejdere mere glade, mindre syge og mere produktive.

Så… Har du købt den rigtige julegave til dine medarbejdere? Eller klinger den hult, fordi de i virkeligheden har brug for noget helt andet?

Mediator Leila Boel

Leila Boel
Jeg er uddannet mediator og proceskonsulent. På bloggen her deler jeg min viden om mediation, mægling og konflikthåndtering i virksomheder, kommuner, regioner og foreninger.

Find mig på LinkedIn

Udbyg dit netværk og følg med, når jeg poster tips og tricks, der kan hjælpe dig med at forebygge konflikter.
Find mig

Hvorfor bruge en mediator?

Uløste konflikter kan hurtigt blive en dyr fornøjelse, og derfor betaler det sig altid at få hjælp fra en professionel. Kontakt mig for en uforpligtende snak - det koster ikke noget.
Kontakt